top of page
  • Kevin Touitou

למה מחלות מתפרצות באביב?

האביב כבר כאן, נראה שהגשם המפנק שהיה לנו השנה נפרד מאיתנו לבינתיים וזכינו אפילו לכמה ימים טובים של שמש ושמים כחולים. בבתים פסח כבר מורגש, אנחנו כבר בשיא הניקיונות וכמובן שאף אחד לא באמת מסתפק רק בלהוציא את החמץ. פתחנו ארונות, רוקנו מגירות, הוצאנו הרמות של בגדים, חפצים וצעצועים שממזמן רצינו להעיף. אפילו התריסים והחלונות זכו למקלחת טובה.

נראה שהיקום מתעורר אחרי שינת חורף עמוקה.


במאמר הזה נדבר על מה מסמלת תקופת האביב, איך היא קשורה לכבד ולמה באביב מתעוררות כל מני בעיות רפואיות כמו #אלרגיות, אסטמה או אטופיק דרמטיטיס. בסוף המאמר תקבלו הרבה טיפים כדי להתמודד עם התפרצויות האביב אז תשארו איתי עד הסוף.


אביב הגיע חידוש בא:


האביב הינו בעיקרון העונה הראשונה של השנה. אנחנו רגילים לחשוב על תחילת השנה בראש השנה או בינואר או אפילו בספטמבר עם חזרת הילדים לבית הספר. כל התאריכים האלו מסמלים בעצם התחלה ''קלנדרית'', תחילה מחדש של מסגרת.

ביקום, תחילת השנה מתרחשת בעצם באביב, בתקופה בו חוזרת אנרגית ה''יאנג'' לאדמה ומתעוררת פעולה של צמיחה והתחדשות.

''ראשית הוא לכם לחודשי השנה'' - גם ביהדות החודש הראשון הוא חודש האביב ''כי בו יצאת ממצרים''. ביהדות השנה מתחילה בתקופה בה בני ישראל יצאו לחופשי אחרי מאות שנים של עבדות (חורף) במיצרים.

התקופה הזאת מסמלת את לידתו מחדש של העם היהודי ואת המהפך מעבד לבן חורין.

ביהדות מקובל לחשוב שהאירועים ההיסטורים הגדולים והחשובים לא התרחשו לפני אלפי שנים באופן חד פעמי בלבד אלא מתרחשים שוב ושוב, מדי שנה, בכל דור ודור. כלומר מדי שנה, בתקופת האביב, מתעוררת ביקום ''אנרגיה של יציאת מצרים'', אנרגיה שיכולה לפרוץ מצרים (גבולות) ולעזור לנו להתעלות ממדרגה של עבד למדרגה של בן חורין.


הרפואה הסינית נולדה והתפתחה בין היתר מהפילוסופיה הסינית. הרופאים והפילוסופים הסינים הגיעו למסקנותהם בעזרת הסתכלות והתבוננות בטבע והסבירו את תפקידיהם השונים של הגוף כמו שמסבירים תופעות בטבע.

באביב אנחנו נמצאים יותר בתנועה ובעשיה, יש לנו פרוייקטים ורעיונות חדשים, יש לנו קצת פחות תאבון ויותר חשק להיות בחוץ ולפרוח. הכוח של ה''יאנג'' - כוח הצמיחה והחום - חוזר לאדמה באביב ומאפשר התחדשות וצמיחה חדשה אחרי שהיקום היה שקוע בתופה של ''יין'' - קור וחורף.

גם בגוף האדם האנרגיה הזאת מתעוררת, מה שמסביר למה באביב יש לנו חשק לשינוי, לשיפוץ, לניקיון ולהחלטות חדשות.

לפי הרפואה הסינית כל עונה קשורה לאלמנט ולמערכת או לאבר בגוף האדם, האביב קשור לאבר ולאנרגית הכבד.

לכבד יש יכולת התחדשות אדירה. ידוע שתאי הכבד האנושי מסוגלים להתחדש גם אחרי כריתה של אונה שלמה !

מכירים את חמשת האלמנטים של הרפואה הסינית? אם לא אז לא נורא. מה שחשוב להכיר זה את אלמנט העץ. כל אלמנט קשור לעונה, לאקלים ולאבר.

אלמנט העץ קשור לאביב, לרוח ולכבד.

בדומה לנבט הפורץ מן הזרע הטמון באדמה. כידוע גם לכבד יש את היכולת הזאת של התחדשות. לכבד האנשו יכולת התחדשות מדהימה, גם אחרי כריתה של אונה הוא יודע להתחדש ולחזור לנפח שלו.



לפי הרפואה סינית לכבד תפקיד חשוב במיוחד: הוא אחראי לתנועה חלקה של צ'י - אנרגיה - בגוף. הכבד יודע לפזר את הצ'י - אנרגיית החיים הבסיסית - לכל הרקמות והאברים.


למה אלרגיות, אסטמה ומחלות אחרות חוזרות באביב?


כמו שראינו הכבד הוא הסופרסטאר של האביב. הוא סוג של שחקן ראשי, כל הלחץ מוטל עליו והוא אמור לתת לגוף את ה''בוסט'' הזה של התחדשות. אם הכבד ''תקוע'' - הצ'י לא זרום כמו שצריך - הדבר עלול לגרום לכל מני בעיות רפואיות, במיוחד כאלו שמערבות ''רוח'' - מינוח ברפואה סינית שמתאר סימפטומים שבאים בפתאומיות ועוזבים בפתאומיות, כמו הרוח. זוכרים שאמרנו שהאביב קשור לכבד ולרוח? אז בדיוק בגלל זה...


אז מה ניתן לעזות כדי לעזור לכבד שלנו באביב ולמנוע התקפים של אלרגיות?


1. הכבד אוהב תנועה.

בגלל כל הסיבות שראינו למעלה - הכבד שלנו אוהב תנועה. הקפידו על פעולה גופנית.

הקפידו לתת לילדים זמן להשתולל ולהוציא אנרגיות, בחוץ, לא בתוך קניון או ג'ימבורי. במיוחד אם הם נמצאים שעות ארוכות בבית ספר או בגנים וצהרונים. תנו להם להיות חשופים לצבעים ולריחות של הטבע ושל האביב ולהוציא קצת אנרגיות על מנת שהכבד לא יהפוך להיות סטגנטיבי.


2. תזונה:

באביב יש להעדיף תזונה קלילה ולא עשירה מדי על מנת שלא להכביד על פעולת הכבד. הקפידו על אכילה של פירות וירקות, שייקים ירוקים, להמעיט במזון מן החי ובשומנים בתקופה הזאת.

להעדיף קטניות ודגנים מונבטים בתקופת האביב.

לבשל את המזון בצורה מהירה למשל הקפצה בווק.


3. תבלינים וצמחי מרפא:

כורכום, ג'ינג'ר, חזרת, כוסברה, שומר, אניס, נענע, רוזמרין.


מקווה שנהנתם, אתם יותר ממוזמנים לשתף את המאמר עם הורים אחרים.


למי שרק עתה הגיע לבלוג ולאתר שמי קווין טויטו, נשוי ואב ל3 ילדים.

אני מטפל ברפואה סינית, מתמחה בטיפול בכאב ובטיפול בילדים ותינוקות.

מעבר לעבודתי כמרצה וכמטפל אני משתדל להפיץ תוכן מעניין בנושאי בריאות ורפואה סינית ברשת.



תודה שקראתם. בריאות לכולם,

קווין.



אלרגיות בתקופת האביב


106 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page